Testing og merking av allergener - hva kreves?
Hvilke krav stilles egentlig til kontroll og merking av allergener? Hvilke analysemetoder og verktøy gir best kontroll og nytteverdi i din produksjon?
Og sist men ikke minst - hvorfor er det så viktig å ha kontroll på allergenene? Få et innblikk i hva det betyr for menneskene som bruker dine varer og tjenester at de kan stole på merking og testing. Gi dem en ekstra god grunn til å velge og anbefale DIN merkevare.
GRATIS allergenseminar 23. mai 2018
kl. 09:00 - 15:30 ved Oslo Plaza*
*Begrenset antall plasser. Bindende påmelding. Avbestilling kan ikke gjøres senere enn 14 dager før
seminaret. Ved manglende oppmøte/ avbestilling mindre en 14 dager før, vil du bli belastet kr. 895,- eks. mva. for servering.
PROGRAM
Med forbehold om at endringer kan forekomme helt frem til seminardagen
08:30
Registrering og kaffe
09:00
Velkommen
09:15
Allergener - Hva kreves egentlig?
Lær mer om myndighetskrav relatert til matinformasjonsforordningen.
Overordnede krav i mattrygghetsstandarder mhp allergener.
Når skal vi bruke "spor av» - grenseverdier m.m.
Allergenstyring i produksjon/lager, og viktigheten av renhold.
Daniel Antonsen, seniorkonsulent og revisjonsleder, Aquatic Consult
10:15 Kaffe og frukt
10:30
Interne analyser med full kontroll på prosess og produkt - Kundehistorie
For Ringnes er interne analyser en forutsetning for effektiv og sikker styring av CCP med hensyn på allergener, og for rask frigiving av ferdigvarer som er blokkert på lager i påvente av allergenanalyse.
Hør mer om hvordan dette gir en god trygghet både for dem og forbruker, og gir effektiv utnyttelse av produksjonskapasitet og ferdigvarelager.
Tore Hage, Utviklingssjef Ringnes SC
11:30 LUNSJ
12:30
Er allergenmerking en merverdi?
For mange med allergi kan handleturer og restaurantbesøk være rene rebusløpet, ofte med ubesvarte spørsmål og usikre svar på det viktige spørsmålet - blir jeg syk av å spise dette? Derfor setter de EKSTRA stor pris på produsenter som merker tydelig og godt. Det skal ikke så mye til, men resultatet er en STOR merverdi, og et godt grunnlag for både mersalg og merkevarebygging gjennom fornøyde kundeambassadører.
13:15 Kaffe og frukt
13:30
Verktøy og metoder
Demonstrasjon og info. om gode analyseverktøy, metoder og rutiner for både små og store produsenter.
Christine M. Gutschelhofer, Territory Manager, R-Biopharm